lördag 31 oktober 2009

Ja, då var det lördag och Halloween ... undrar varför svenskar har så svårt att lära sig detta korrekt??? Den inträffar ALLTID 31/10 och har ingenting med Alla helgonsdag att göra!!

Många förfasar sig över att barnen klär ut sig till monster och "tigger" godis ... de borde enligt vissa enbart klä ut sig till änglar, inte ens få se något läskigt som spöken och framförallt inte tigga runt i husen!!!

HALLLLÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!?????? Vad är det för skillnad på detta och Påskkärringarna?? Som går runt och tigger innan de flyger till Blåkulla på sin kvast???!! Jag bara undrar!! De är ju underförstått häxor eller hur??

Ve o fasa!! Det kan väl inte vara så att det ena är en svensk tradition och det andra en utländsk?? Smyger det kanske fram lite främlingsfientlighet runt om i stugorna just den 31/10 varje år??? Jag bara undrar....

Ikväll ska iallafall mina barn ut och "tigga" - alltid på rätt dag för jag ger inte upp hoppet om svenskarna!! Någon gång borde de väl lära sig att det inte är en konkurrent till Alla Helgonsdag?
Och förresten?? Borde man inte tänka på sina nära bortgångna fler gånger per år än 1 gång? Så är det iallafall för mig och mina kära (mamma o pappa) skulle aldrig ha haft något emot att barn leker spöken - oavsett dag..
Kramisar alla spöken, varulvar, mumier, zooombies, häxor ... hoppas ni får en lyckad godisjakt ikväll....

3 kommentarer:

  1. Här har Du en till som har en son som ska ut och tigga godis...Själv behöver jag väl inte klä ut mej för man ser väl redan ut som en riktig häxa...<3

    SvaraRadera
  2. Jeanette kommenterar: Hallå Anette, har nu kollat in din blogg och vill då säga min åsikt. Jag har ju ingen blogg men åsikter o tankar har jag många o delar gärna med mig. Jag håller med dig till viss del om halloween med utklädning och det . Men för mig har det alltid varit en sentimental och familjehelg där jag vill föra mina traditioner vidare om just allhelgona för mina barn o har gjort sen de var små. Vi åker till graven och jag förlorade ju min mamma som tonåring och även många andra nära o kära. När sen halloween kom så tyckte jag för min del att det var och är amerikanskt påhitt och ett sätt för köpmännen att tjäna pengar. Däremot så håller jag med om att man går till graven och sörjer o tänker på de döda anhöriga alltid annars oxå men denna helg är för mig ett sätt att föra denna tradition vidare. Jag tar då o då med mig barnen till graven för att hälsa på "mormor". Däremot förbjuder jag inte mina barn att vara utklädda som häxor och vara med på detta men i första hand är det allhelgona och jag vill inte att de går ut samma dag som allhelgona och därför fick dottern min gå på fredagen.Det inföll ju samma dag detta år.!! Påsk och jul är däremot en kristen tradition även om tomten och påskkärringen inte är kristna saker i sig men det kristna budskapet ligger ju bakom. Ett tag vet jag att det var tal om att halloween och allhelgona inte skulle ligga på samma helg men som du säger så är det ju den 31/10 som halloween är och då blir det såhär tokigt ibland. Hoppas din blogg är till för att säga sina åsikter även om vi är vänner Anette. :) Men det är väl det som är roligt att diskutera och inte alltid ha samma åsikter! Blogga vidare....kram..

    SvaraRadera
  3. Självklart får man ha andra åsikter än mina!!
    :-) ... min blogg och mina åsikter är till för att ge er alla en tankeställare - därför försöker jag alltid att ha en lite "spetsig" ton, ungefär som att "ge en spark i baken".
    Alla får ha sina egna åsikter - så länge man respekterar att andra kan tycka annorlunda och det vet jag att du gör. Kramisar..

    SvaraRadera